8 steg du bør gå igjennom på din nettside

Er du klar for GDPR?

De nye personvernreglene (GDPR) trådde i kraft i sommer, er din bedrift oppdatert? Med tanke på dine nettsider har vi samlet 8 steg du bør gå igjennom.

  1. Aktiv Opt-In på skjemaer
    Sørg for at skjemaene inviterer brukere til å frivillig abonnere på for eksempel nyhetsbrev og SMS.
  2. Personvernerklæring på nettsiden
    Pass på at du har oppdatert personvern på dine nettsider. Det er viktig at å informere om hvorfor og hva du vil bruke informasjonen til.
  1. Informasjon om bruk av cookies
    Det bør tydelig informeres om at nettstedet bruker cookies (informasjonskapsler).  Her er det viktig å informere om hvilke informasjonskapsler som brukes på nettsiden. Forklar hvorfor du samler inn data, og hva denne informasjonen skal brukes til.
  1. Tredjeparts løsninger / Tracking
    Tredjepartsløsninger er fortsatt et utfordrende område innen for GDPR. Dette brukes ofte innenfor sporing. Sjekk derfor at Google Analytics samler inn data anonymisert.
  2. Tilgang til data
    Brukerne skal kunne be om en oversikt over hvilke personopplysninger/data som ligger registrert. Det skal være mulig å se, redigere, laste ned, og slette egne personopplysninger.
  3. Online Payments
    Gjør du et form for salg på nettsiden, hvor det samles inn personlig informasjon før dataen sendes til en betalingsleverandør, er det viktig å informere om datahåndteringen, og tidsperioden dataen vil bli lagret.
  4. Google Tag Manager
    Bruker du verktøy som Tag Manager må dette informeres om.  Les mer om Google sin vinkling til GDPR
    Tag Manager tillater oppsett som videresender data til tredjepartsløsninger, og det er da viktig å se på behovet for databehandler avtaler med de ulike aktørene du arbeider med.
  1. Sett deg inn GDPR
    Som eier av nettsiden, og all data sitter du på det rettslige ansvaret i forbindelse med GDPR. Selv om du får hjelp til implementering av GDPR, er det viktig at du setter deg inn i regelverket og hva det betyr for din bedrift.

Har din nettside HTTPS?

I juli ble også Google strengere, og fortsetter sitt arbeid for at alle nettsider skal ta i bruk SSL-sertifikat. Alle nettsider som ikke bruker https:// vil fra juli 2018 bli markert med med Not Secure.

Sørg for at du oppdaterer dette gjennom Settings og DNS-endringer på domenet.

  • Husk at alle interne linker må oppdateres fra http til https.
  • Husk å legge til https versjonen av din nettside på webmaster tools.
  • Test at alle linker fungerer som de skal.

Dette kan gjøres gjennom Settings og DNS-endringer på domenet, av deg selv eller vi kan hjelpe deg.

TRENGER DU HJELP?

Media Digital leverer i hovedsak nettløsninger basert på åpne kildekoder som WordPress og Joomla. Dette gjør at våre små og mellomstore kunder ikke blir overrasket over store lisensavgifter.

Har du som kunde større behov og krav til nettsidene eller intranett kan vi levere skreddersydde prosjekter. Sammen med deg kartlegger vi hvordan du kan få et rammeverk som gir dine brukere en optimal opplevelse, og en nettside som konverterer potensielle kunder.

Har du lyst på nye nettsider?
La oss ta en prat. Ring oss på 21 62 78 00

SEND OSS EN MAIL
2018-08-17T12:49:24+00:00