Er du klar for 2018?

2018 er rett rundt hjørnet, og ekspertene er tydelig på hvilke trender som vil prege oss det neste året. Mange publisister er godt i gang med sitt digitale skifte, mens andre sitter fortsatt litt på vent. Sjekk om du er klar for følgende 5 trender i 2018.

1. Brukerfokuset forsetter på mobil

2017 har satt mobilen i høysetet, og det blir ikke mindre fokus på mobile enheter i 2018.

I begynnelsen av neste år vil Google lansere sin «Mobile-First» algoritme, som gjør at mobilvennlig innhold vil bestemme trefflisten, uavhengig om du søker på pc eller mobil.

I følge Think with Google, vil 96 % starte med mobilen for å søke etter svar til sitt behov.

Skreddersydd annonsering på mobil er også noe som antas å ta en stor del av annonsekronene neste år. I følge Facebook og IHS Technology vil 75% av verdens digitale annonsekroner brukes på mobil annonsering i 2018.

2. «Alle» vil ha video

Visuell kommunikasjon blir mer og mer populært, og gir også økt interaktivitet med leseren. Ekspertene antar at bruken av video kommer til å ta av utover i 2018, og innen 2019 vil video representere over 80% av all internett trafikk.

Når man ser at video blir delt 1.200 % oftere enn både lenker og tekster til sammen, er det vanskelig å ikke nevne viktigheten av video som et effektivt markedsverktøy.

Det er vel naturlig at også video som annonseformat er den mest økende annonseformatet i verden.

Facebook og sosiale medier har også gjort mikroøyeblikk populære, og gir en mer interaktiv opplevelse for brukeren, uten behov for å oppdatere siden hele tiden.

3. Integrerte datakilder gir økte muligheter for nye abonnenter

«Big Data» er for lengst blitt et dagligdags ord, men gir ofte flere spørsmål enn svar. Det finnes en mengde data som danner grunnlaget for bedre innsikt i brukeratferden til dagens lesere. I tillegg vil et større datagrunnlag gi et større potensiale for å nå nye abonnenter. Bruk av data for å øke personaliseringen av markedsføringen skaper potensielt nye inntektsstrømmer innen abonnement.  Bruk av riktig data, og riktig verktøy, blir enda viktigere i 2018.

4. Vi liker personlig kommunikasjon

I 2018 vil være året hvor brukeren forventer en personifisert opplevelse på nett. Utviklingen med personlige nyhetsbrev og automatiserte handlinger basert på brukerens interesser tas nå et skritt videre. Brukeren forventer at personaliseringen skal følge dem gjennom alle flater. Gjennom god kategorisering av innhold på nett kan nyhetsbrev gjøres

Uavhengig av hvor langt man har kommet i prosessen, er det viktig å flyte fokuset fra statisk innhold til et mer dynamiskdrevet innhold. Tilpass nettsiden med «smart» innhold som er tilpasset leserens interesser.

5. Synliggjør originalt innhold

Kvalitet før kvantitet er mottoet som stikker seg fram blant trendene i 2018. Store aktører som Apple og Google investerer nå i unikt innhold. Det sies at Google kjøper innhold fra merkevarer og mediebransjen for å fylle innhold som i dag kan gi dårlige treff på søk. Facebook har også kastet seg på bølgen, og investerer markedspengene på video innhold.

Sett fokus på relevante overskrifter og innhold som gir mening for leseren. Det viser seg også at lenger er bedre, når det gjelder overskrifter. Mellom 90-99 tegn gir en større klikk-rate enn korte overskrifter.

2017-11-21T17:20:47+00:00