Finn nye kunder med moderne nettsider

//Finn nye kunder med moderne nettsider

Finn nye kunder med moderne nettsider

Nettsider

Markedet er i konstant endring og kunders nettvaner setter nye krav til hvordan man viser seg fram som bedrift.

En vanlig kundereise har tradisjonelt gått fra å ses på messer, snakke med salgsavdeling, lese brosjyrer, se produkt og legge inn kjøp. I dag har en stor del av søket etter leverandører flyttet seg til internett. Det er derfor viktig at kvalitetene til bedriften vises fram gjennom nettsider av høy kvalitet.

 

Nye kjøpsvaner – yngre beslutningstakere

Statistikk sier at 84% av B2B beslutningstakere under 40 år og 74% av de over 40 år anser bruk bruk av mobil i søk etter leverandører er viktig. Likevel er bare 50 % av bedrifters nettsider mobiltilpasset og responsive. Bedrifters utvikling av egne nettsider blir derfor viktigere og viktigere. I et direkte søk på bedriftsnavn vil kunder vente å finne en nettside som er brukervennlig på alle digitale flater, gir den informasjonen de er ute etter, viser produktene de er interesserte i og gir god mulighet til å kontakte for mer informasjon.

Nettsider som ble laget for noen år tilbake vil i de fleste tilfellene ikke tilfredsstille kundens behov for enkelt tilgjengelig informasjon. Allerede for 3 år siden ble det rapportert at mobilbruk overgår vanlig pc-bruk i nettsøk. Siden mye arbeid foregår ‘on the go’, på reiser, på messer, som en del av møteaktivitet, står mobilbruk sentralt i søk etter nye samarbeidspartnere og leverandører.

 

Enkel mobiltilpasning

Har man ikke en mobiltilpasset nettside vil resultatet i flere tilfeller være at man mister trafikk siden brukere ikke får tilgang til nettsidene på en god måte på mobil. Mange vil forlate nettsidene uten å ha funnet den informasjonen de er ute etter. Man mister også gradvis ranking i Google som igjen gjør bedriften mindre synlig.

Med dagens funksjonalitet er det imidlertid gode mobilsider en innlagt del av å bygge nye nettsider. Alt innhold blir tilpasset alle ulike enheter, fra mobil via nettbrett til stasjonær pc. Dette gjør at kunder i alle situasjoner får lett tilgang til den informasjonen de søker for å kunne gjøre et valg. Som bedrift kan man da enkelt legge inn innhold uten å tenke på hvordan det vil se ut på de ulike enhetene. Med nye nettsider vil man derfor kunne møte nye kunder mer effektivt og gjøre seg mer konkurransedyktig i markedet.

 

Hvordan finner Google min bedrift?

Google definerer i dag store deler av trafikken på nett. Om Google ikke synes din bedrifts nettsider er brukervennlige nok, vil det føre til at sidene synker gradvis nedover i søkeresultat. Gode og mobilvennlige nettsider vil øke brukervennligheten, men også tekstene som vises på siden er viktige.

Statistikk viser at 71% av B2B-innkjøpere starter sitt søk på nett med generiske søkefraser. For å få tilgang på disse kundene, må altså nettsidene ikke bare fortelle om din bedrift. Også den generelle informasjonen om produkter og tjenester blir viktig. Ved å analysere brukeres søk innenfor din næring, er det mulig å tilpasse innholdet slik at det blir vurdert attraktivt både av Google og for innkjøpere. Optimalisering av nettsider opp mot søkemotor og kundegruppe fører til at flere får se informasjon om din bedrift. Sjansen for at de velger deres produkter og tjenester blir dermed større.

 

Betalt annonsering med ROI i sentrum

For å få større resultater i søk etter nye kunder, vil det for mange være riktig å bruke betalt annonsering (Pay per click, PPC) i dette arbeidet. Dette innebærer at man betaler for å komme høyt oppe med lenker til sine nettsider i spesifikke søk på Google eller i sosiale medier. Med godt analysearbeid som forberedelse er dette en effektiv måte å bli ekstra synlig for de som er ute etter spesifikk informasjon.

Både Google-annonsering og Linkedin/FB-annonsering vil være aktuelt for bedrifter som ønsker å jobbe spesifikt med tilegnelse av nye kunder. Ved å bruke tid på analyse i forkant, sikrer man også at de pengene som brukes fører til resultater.

 

Språktilpasning, bilder og design

Som eksportbedrift må man kommunisere godt med sine kunder. For de aller fleste vil den beste kommunikasjonen foregå på eget språk. Med nettsider på kundens språk, får din bedrift mulighet til å kommunisere enda klarer enn man kan på engelsk i en salgssituasjon. Funksjoner på nye nettsider gjør det enkelt å legge inn flere språkversjoner av nettsider. Oversettelse blir da en engangskostnad som det er verdt å investere i.

I tillegg til å lese god tekst på eget språk, ønsker de fleste å se gode bilder av produktene de kan velge mellom. Dyktige fotografer som kjenner markedet, kan ta bilder som gir den informasjonen kunde er ute etter. Nye nettsider gir også store muligheter i å vise bildene i stort format og høy kvalitet. Sammen med tekst blir dette innhold som øker sannsynligheten for at kunder velger din bedrift.

 

Interessert i et nettside-tilbud?

SEND OSS EN EPOST
By |2017-10-13T12:00:31+00:00oktober 13th, 2017|Blogg|0 Comments