Synlighet gjennom søkemotoroptimalisering

Hvorfor er en SEO-strategi viktig for din bedrifts nettsider?

For å få nye kunder i dagens marked, er man avhengig av å nå ut med sine tjenester på nett. Hva som dukker opp i Google når kunder gjør et søk er avgjørende for hvilken leverandør de velger.

Dagens kunder leter etter de beste produktene og tjenestene ved å gjøre et søk i søkemotorer som Google og Bing. Om man trenger en elektriker, skal kjøpe ny sofa, ser etter informasjon, trenger ny leverandør eller skal erstatte del i maskin, er et søk på nettet i dag den vanligste måten å finne fram til hvem man ønsker å kjøpe produktet eller tjenesten fra.

Konkurransen om å være mest synlig

For å være med å konkurrere om kunder innen din bransje, er det derfor nødvendig at din bedrifts nettside er synlig i Googles trefflister på de søkene som potensielle kunder skriver inn i søkefeltet.

Flere og flere bedrifter har i dag forstått dette. Der det tidligere var nok å ha en nettside for å vises i Google, er det i dag nødvendig å jobbe langsiktig og strategisk med innholdet og strukturen på nettsiden. Dette for at den skal vises i trefflistene potensielle kunder får opp når de søker.

Det er også sånn at flertallet av brukere, faktisk så mange som 89%, vil klikke på de treffene som kommer opp på første side i Google. For å konkurrere om kunder må man altså jobbe seg opp til første side i trefflister ved Google-søk. Da vil brukere klikke på lenken til din nettside.

Det er her SEO kommer inn.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. SEO består av å finne og utføre de tiltakene som gjør at nettsiden din blir synlig ved potensielle kunders søk i Google. Dette innebærer å analysere brukere, nettside, planlegge og gjennomføre tiltak.

Det er søkemotoren (Google, Bing osv.) som bestemmer hvem som kommer først i trefflistene. Dette gjør de utfra en lang rekke krav til funksjonalitet på nettsider og innholdet på nettsidene. En del av dette går på teknisk struktur, men det er også viktig at nettsiden tilbyr den informasjonen kunder er ute etter. Om man tilbyr billige frisørtimer i Sandefjord, og dette er noe man ser at folk er interesserte i, må man altså skrive om billige frisørtimer i Sandefjord på nettsidene sine.

Noe av den viktigste jobben man gjør i et SEO-prosjekt er å finne hva kunder er interessert i og hva de faktisk skriver når de søker i Google. Når vi vet dette, kan vi bruke denne kunnskapen til å forbedre nettsidene og gjøre de mer relevante – både for kunde og for Google. Dette består i å oppdatere tekster på nettsidene og publisere nye artikler som treffer tematikken i søk.

SEO gir gratis trafikk til nettsider

Når man ønsker flere brukere av nettsiden og flere kunder til tjenestene og produktene man tilbyr, har man både mulighet til å betale for trafikken gjennom annonser (Google Adwords), eller jobbe den fram langsiktig gjennom SEO. Om man velger å annonsere gjennom Google Adwords, betaler man for hvert klikk som kommer inn på nettsidene via annonsen. Hver annonse er tilpasset ett søkeord/søkefrase. De søkeordene flest nettbrukere søker på er også oftest de mest populære å annonsere på. Dette gjør hvert klikk på annonsene dyrere. Per måned blir derfor gode annonser forholdsvis kostbare.

Gjennom SEO er denne trafikken gratis. Klikk fra treffliste til nettside koster ikke deg som nettsideeier noe. På sikt vil derfor et SEO-prosjekt være mye mer lønnsomt enn kun bruk av betalt annonsering.

Der man i Adwords ofte begrenser antallet annonser pga kostnad, har man gjennom SEO mulighet til å optimalisere på mange ord og fraser uten ekstra kostnad. Organiske treff i Google (oppføringer i treffliste som man ikke har betalt for gjennom Adwords) trenger heller ikke være ordrette. Det betyr at om Google ser at flere av ordene i søket er nevnt i en artikkel på nettsiden, vil man kunne komme høyt opp i trefflister selv om ikke den eksakte frasen er nevnt. På den måten vil man komme høyt opp i treffliste på en større mengde søk enn Adwords tillater.

Hvorfor overlate jobben til SEO-spesialister?

SEO koster ikke mer enn de antall timer som blir lagt ned i arbeidet.

Å komme høyt opp på trefflister i Google krever god analyse og kontinuerlig arbeid over lang tid. Siden Google sjekker nettsidene hyppig, er man avhengig av å jevnlig jobbe med oppdateringer på sidene. Mange vil oppdage at tiden ikke strekker til og at den jevnlige oppfølgingen uteblir. Da uteblir også resultatene.

En SEO-spesialist vil legge ned et forhåndsavtalt antall timer i måneden til å sette inn tiltak, analysere og vurdere tiltakenes virkning og fortsette eller forbedre tiltakene. Gjennom kontinuerlig oppfølging vil man dermed se gradvis forbedring, og gradvis økt trafikk til hjemmesidene. Dette gir deg mulighet til å konsentrere deg om produktene og tjenestene du tilbyr til dine kunder, mens SEO-spesialisten sørger for å lede kundene til din bedrift.

SEO-spesialister har som sin oppgave hele tiden å være oppdatert på hva Google krever og tilpasse innsatsen til dette. På den måten vil man forhindre at nettsidene plutselig faller på trefflistene og trafikken synker. Googles algoritmer (måten Google bestemmer hvilke nettsider som kommer høyest i trefflister) forandrer seg stadig, og en SEO-spesialists jobb er å være oppdatert og kunne navigere din nettside på en stødig og god måte.

By |2018-08-22T12:00:35+00:00august 17th, 2018|Nettsider|0 Comments