Kommuniser effektivt med internasjonale kunder

//Kommuniser effektivt med internasjonale kunder

Kommuniser effektivt med internasjonale kunder

Ny teknologi gir nye muligheter for å kommunisere med nåværende og mulige kunder. For bedrifter som eksporterer er dette mulighetene som gjør merkenavnet kjent internasjonalt.

Som eksportbedrift er man avhengig av å kommunisere og markedsføre seg effektivt overfor internasjonale kunder. Avstanden man har til kundene gjør at det digitale potensialet blir relevant og et kostnadseffektivt alternativ.

Hold kundene oppdatert

Det er viktig å markedsføre seg jevnlig for at kunder skal kjenne igjen dine merkevarer. Digitale nyhetsbrev er en enkel, men effektiv måte å vise fram nye produkter, nyheter og gi oppdateringer om siste nytt. Statistikk og analyse av investeringsvillighet i B2B-bedrifter viser at nyhetsbrev er en av de markedsføringsformene som gir høyest ROI og er best som lead generator. I 2017 sa 57 % av markedsførere i B2B-bedrifter at de ville bruke mer penger og tid på nyhetsbrev. Mulighetene er store, og for bedrifter er det bare å henge med.

Med nye løsninger er nyhetsbrev en enkel aktivitet å gjennomføre. Utsendelser kan automatiseres og lenkes direkte til nyhetsdeling på nettsider. Godt design blir ikke et problem siden man enkelt setter opp maler som brukes i alle eposter. Ved å sette opp 2-3 maler, har man god variasjon til å dekke de fleste typer nyhetsbrev, enten man sender nyheter eller promoterer produkter.

Ikke bare innholdet i nyhetsbrevene er viktig, men også tittelen som vises i innboks. Rundt 50% av alle nyhetsbrev blir slettet av mottaker uten at den leses. For å nå gjennom nåløyet til leser, er man avhengig av gode titler som interesserer mottaker. God analyse og testing er veien for å optimalisere nyhetsbrev. Med dedikert jobb rundt hver utsendelse, vil man se at antallet lesere stiger og interessen øker.

Utfordring: Innholdsproduksjon

De fleste vil synes det er en utfordring i å sette av tid til å lage godt innhold til nyhetsbrev. Både research og skriving tar tid, og dette er tid mange ikke har. Verdien av godt innhold er likevel alt for stor til ikke å benytte seg av det.

Ved å bestille en håndfull artikler skrevet av ekstern journalist, sparer man både tid og gjør egen markedsføring mer effektiv. Artikler kan brukes både på i nyhetsbrev, på nettsider og i sosiale medier. I tillegg liker Google velskrevne artikler og vil rangere nettsidene høyere.

Statistikk sier at så mange som 84 % av kjøpere sjekker bedriftens nettsider før de gjennomfører et kjøp. Om de finner den informasjonen de er ute etter, øker dette sjansen for at de ønsker å kontakte salg med en seriøs kjøpsforespørsel. At dette innholdet spres gjennom nyhetsbrev, øker trafikk til nettsider.

Jevnlig kommunikasjon gjennom godt innhold

Ikke bare direkte leads er verdifullt som B2B bedrift. For å kunne skap leads må man først være tilgjengelig og lage engasjement i sin kundebase. Jevnlige oppdateringer i sosiale medier er et godt virkemiddel. Ved å være åpen, vise fram det dere er eksperter på og engasjere kunder med din bedrifts nyheter, blir flere oppmerksomme på og interesserte i merkevaren.

Innhold som lages til nyhetsbrev kan også brukes i sosiale medier, både Linkedin og Facebook. Ved å ha en håndfull gode artikler, har man mye innhold som kan brukes på nettsider, i nyhetsbrev så vel som i sosiale medier. Ved at alt lenkes tilbake til nettside, fungerer det som en trafikkgenerator til din bedriftsinformasjon.

Med en dyktig person som har ansvar for publisering i sosiale medier, når man mye lenger enn om dette arbeidet er mer tilfeldig. God kjennskap til bruk av sosiale medier er viktig, og øker ROI av arbeidet.

Ønsker du tilbud på integrering av nyhetsbrev, innholdsproduksjon eller annonsering?

SEND OSS EPOST

5 fordeler med et medlemssystem

april 2nd, 2019|0 Comments

5 fordeler med et medlemssystem Bruker du fortsatt tiden på å fylle ut gamle excel lister? Savner du kommunikasjon med medlemmene dine? Eller bruker du unødvendig mye tid på administrasjon? Det kan du gjøre [...]

  • abonnementssystem

7 fordeler med et abonnementssystem

mars 7th, 2019|0 Comments

Data er den nye valutaen, spesielt for markedsførere. Innsamling av data gir oss innsikt og en dypere forståelse av brukernes adferd på nettet. Dette er spesielt viktig i en tid hvor vi opplever at brukernes adferdsmønster er i konstant endring.

By |2017-10-12T15:36:25+02:00oktober 12th, 2017|Blogg|0 Comments